نگاهی به تاریخچه و ساختار لپ تاپ
نوشته شده توسط : alipour

لپ تاپ (Laptop) ها، یا این که همان کامپیوترهای کیفی _ که اما از نظر چگونگی تاشویی، اکثر کتابچه (Notebook) هستند- کامپیوترهایی میباشند فراوان برنا که عمر آن‌ها به زحمت به سه دهه می برسد . با این حال رشد کمی و کیفی آن‌ها تاکنون عجله متعددی داشته میباشد و اسمان روشن تری هم برای این صنعت پیش بینی می شود .

نگاهی به قبلی آلن کای (Alan Kay) از شرکت زیراکس، احتمالاً او‌لین کسی بود که در دهه ۱۹۷۰ طرح یک کامپیوتر قابل حمل دستی را به طور اصولی پایه ریزی کرد . او در این طرح رویایی، کامپیوتر هایی به مقدار یک دفترچه یادداشت را با اسم پیشنهادی داینابوک (Dynabook) ترسیم کرد که به راحتی قابل حمل بوده و بضاعت حفظ و حفظ تمام اطلاعات زمینه نیاز هر شخص را داشته باشند .
کای معتقد بود چنین کامپیوترهای قابل حملی باید چنان ساخته شوند که هر فرد بتواند یک عدد از آن‌ها را از آن خود داشته باشد و حتی برای داینابوک، تجهیزات و امکان های کانال بی سیم را نیز در نظر گرفت . با این هم اکنون خیر او و خیر کمپانی متبوعش، هیچکدام بخشی از اولین سازندگان کامپیوترهای کوچک قابل حمل نبودند، بلکه اولی لپ تاپ را یک انگلیسی به اسم ویلیام مگریج برای شرکت گرید سیستمز، در سال ۱۹۷۹ تولید . این کامپیوتر دارنده ۳۴۰ کیلوبایت حافظه از نوع حبابی (bubble) و نمایشگری از گونه اکترولومینسنت بود . ابتکار گرید بیش از یک پنجم وزن سبک ترین کامپیوترهای کاربردی آن مقطع را نداشت و ناسا آن را برای برنامه شاتل فضایی در اوایل دهه ۱۹۸۰ به عمل گرفت .
با این اکنون تا یکسری سال بعد از آن لپ تاپ ها به طور دورازشوخی برای بازار طراحی نشدند تا این‌که در سال ۱۹۸۳ کمپانی کامپیوتری گاویلان لپ تاپی ساخت که ۶۴ کیلوبایت یاد با دسترسی تصادفی (random access memory) یاRAM داشت و از یک ریزپردازنده ۸۰۸۸ به علاوه یک موشواره لمسی فایده می برد . این لپ تاپ سیستم عامل مخصوص به خود داشت و یک چاپگر قابل حمل هم آن را ملازمت می کرد که ۴ کیلوگرم وزن لپ تاپ و ۴/۶ کیلوگرم وزن چاپگر بود . درایو فلاپی نیز برای آن در نظر گرفته گردیده بود البته با دیگر کامپیوترها همساز کمبود .
با
تمام این مزایا گاویلان در این پروژه شکست خورد! سال بعد، غول صنعت کامپیوتر «اپل» Apple IIc را روانه بازار کرد، که اگرچه کامپیوتری در ابعاد یک نوت بوک بود اما به راستی یک لپ تاپ محسوب نمی شد . Apple IIc دارنده ۱۲۸ کیلوبایت حافظه، درایو فلاپی ۲۵/۵ اینچی، دو درگاه سریال، یک درگاه برای ماوس، کارت مودم، مبداء تغذیه خارجی و به صورت تاشونده بود .۵ کیلوگرم وزن داشت البته نمایشگر ۹ اینچی مونوکرومی آن انقطاع و سنگین وزن خیس بود . با این وجود کل این کامپیوتر قابلیت و امکان حمل تقریبا آسانی داشت و هر چند در مقایسه با لپ تاپ های امروزی شاید غیرقابل تحمل به لحاظ آید ولی در آن مقطع برای کار در منازل و مغازه ها استقبال خیر و خوبی از آن شد و تا پنج سال آنگاه هم کماکان در اوج ماند .
در سال ۱۹۸۶ هم IBM کامپیوتر فردی چندکاربردی خویش (IBM PC Convertible) را به بازار فرستاد که برخلاف Apple IIc یک لپ تاپ حقیقی وواقعی بود . این لپ تاپ همچون لپ تاپ گاویلان از یک ریزپردازنده مدل۸۰۸۸ استعمال می کرد ولی دارنده ۲۵۶ کیلوبایت حافظه، یک درایو فلاپی ۵/۳ اینچی، نمایشگر LCD، درگاه های موازی و محرمانه چاپگر و فضایی برای نصب مودم داخلی بود . کامپیوتر شخصی چندکاربردی IBM همراه با یک سری از نرم افزارهایی که ویژه آن پباده سازی شده بودند، نظیر ویرایشگر متن، تقویم، اتومبیل حساب و دفترچه تلفن عرضه می شد . وزنی حدود ۴/۵ کیلوگرم داشت و ۳۵۰۰ دلار فروخته می شد . موفقیت این دستگاه بی مثل بود و طلیعه دار تجارتی نو در عرصه لپ تاپ ها شد به طوری که توشیبا به زودی دنباله رو IBM شد و به دنبال آن شرکت های متعددی با حامی های توانا علمی و مالی به این قافله پیوستند .
از آن دوران تا به امروز سازندگان اکثری به این عرصه وارد گردیده و هر کدام در حد خود به بهبود لپ تاپ ها امداد کرده اند . لپ تاپ های امروزی پیچیده تر، سبک تر، شکیل خیس و خلاصه به آنچه که «کای» در نظر داشت نزدیکترند .
•آناتومی
لپ تاپ ها لپ تاپ ها مانند کلیه کامپیوترها از ریزپردازنده که در حکم راءس فرماندهی کامپیوتر است، فرمان می گیرند . پردازنده لپ تاپ از نوعی گزینش و یا این که طراحی می شود که کمترین مقدار مصرف برق را داشته باشد . امروزه وجود نرم افزار و دشوار افزاری که در فواصل عدم کار با ریزپردازنده لپ تاپ، آن را اصطلاحاً «به خواب ببرد»، واجب می کند .
آنها دارای صفحه نمایشی ای هستند که عموماً از نوع LCD هست و موشواره آن‌ها به رخ لمسی و مسطح است، اگر چه که همواره برای شغل های دقیق خیس و یا این که افرادی که موس های معمولی دارند، درگاه موس در نظر گرفته می شود . لپ تاپ ها از برق AC و یا این که باتری به تیتر مبداء تغذیه استعمال می کنند که هر چقدر مصرف آنها کمتر و نیز بضاعت ذخیره انرژی در باتری بخش اعظم باشد، این برای یک لپ تاپ مزیت محسوب می شود .
امروزه درگاه های متعددی به خواسته اتصال لپ تاپ به شبکه محلی (LAN)، خط تلفن، چاپگر و دیگر ابزار انتقال داده در لپ تاپ ها قرار داده می شوند . علاوه بر دیسک سخت که جز در بعضا لپ تاپ های ویژه زیاد کوچک، در داخل هر لپ تاپی قرار دارد، درایوهای جانبی سازگار با بقیه کامپیوترها، مانند درایو فلاپی (۵/۳ اینچی)، درایوCD و DVD (فقط برای قرائت داده ها و یا تلاوت ونوشتن، بسته به نوع نیاز) به رخ مضاعف فشرده (از نظر فیزیکی) بر روی لپ تاپ قرار داده می شوند . اما برخی لپ تاپ ها تنها دارنده یک درایو جانبی میباشند البته قابلیت طولانی تر کردن یا این که ردوبدل آن درایو با نوعی دیگر (در برخی موارد چه بسا سوای روشن و خاموش کردن لپ تاپ)، پیش بینی شده می باشد . دیسک سخت، RAM و سایر اجزای درونی لپ تاپ ها به طور کلی جز در اندازه ظاهری (که کوچکتر و سبک ترند) از حیث طرز عمل تفاوتی با اجزای مشابه در بقیه کامپیوترها ندارند .

طراحی سایت در مشهد

ورقه کلید لپ تاپ ها معمولاً شبیه بقیه ورقه کلید ها و بعضا موارد به رخ لمسی (لمس تصویر هر کلید بر روی نمایشگر و ذخیره برابر ارگان آن کلید مجازی در حافظه و در سود شبیه سازی عمل تایپ به وسیله یک ورقه کلید واقعی) میباشد . صورت همگانی لپ تاپ ها هم به صورت تاشو می‌باشد که در یک طرف نمایشگر و در پیش‌رو آن صفحه کلید و ماوس قرار دارند . بقیه اجزا مثل بلندگو ها و درایوهای جانبی هم بسته به پباده سازی سازندگان در طرفین جاسازی می شوند . حجم یک لپ تاپ عموماً با اندازه نمایشگر آن معقول می شود . وزن سبکتر نیز مزیت مهمی می‌باشد که به شدت مورد دقت خریداران می‌باشد .
امروزه لپ تاپ ها طوری ساخته می شوند که قابلیت و امکان upgrade کردن آن ها به آسانی امکان پذیر باشد .

سازندگان شرکت های چندملیتی با محوریت ایالات متحده و ژاپن در تولید اشکال لپ تاپ ها پیشگام اند و نصیب اعظم این بازار را در اختیار خود دارا‌هستند . از این جمله می بضاعت به شرکت های، اپل، کامپک، دل، اچ پی، آی بی ام، سونی و توشیبا اشاره کرد .
با این درحال حاضر بعضی کمپانی های آسیایی نیز در این حوزه وارد گردیده و هرچند محصول ها آنان هنوز به کیفیت تولیدات شرکت های معروف نرسیده است، ولی حضور آنان هر روز پررنگتر می شود که از این دربین نیز ال جی، سامسونگ و مگزونت قابل اشاره اند . نکته ای که در این میان قابل ذکر میباشد آن می باشد که عموماً یک لپ تاپ از یک کامپیوتر شخصی همسان کیفیت بهتری دارد . چرا که هر لپ تاپ به طور بدون نقص در شرکت سازنده، با اسباب و اثاث حساس ساخته شده و نرم افزار ارژینال هم روی آن نصب می شود؛ اما در زمینه کامپیوترهای شخصی - به خصوص در کشورهای دنیا سوم - اینگونه نیست .
قاعدتاً نظر به پیشرفتگی و پیچیدگی ایجاد لپ تاپ نمی توانایی از کشوری زیرا ایران توقع داشت در صف سازندگان قرار داشته باشد ولی اخیراً در قضیه مونتاژ بعضی لپ تاپ های ارزان قیمت، اقداماتی در میهن چهره گرفته می باشد .

طراحی اپلیکیشن در مشهد





:: برچسب‌ها: طراحی سایت در مشهد , طراحی اپلیکیشن در مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: